review: gezond ontbijten - ineke haisma

Afgelopen week stuurde Suzanne (van puursuzanne.nl) mij een berichtje met de vraag of ik het leuk vond om af en toe (kook)boeken te reviewen. Ik zou het boek dan mogen houden en dat leek mij een hele goede ruil! Mijn antwoord was dus ‘ja’ en vandaag staat voor jullie: een review over het boek “Gezond ontbijten” van Ineke Haisma.

 

Het kan nog al eens lastig zijn om doordeweeks snel een gezond ontbijtje op tafel te zetten. Ik ga maar al te vaak gehaast de deur uit en spring dan met een banaan of boterham op de fiets. Soms gaat er een hele ‘smoothie jar’ in mijn tas mee naar school en die drink ik dan ergens halverwege het college op. Niet echt ideaal, maar je kent het wel: ’s ochtends ligt je bed gewoon nét even iets lekkerder dan s’ nachts en ik ga mooi niet eerder uit bed om verantwoorde pannenkoeken te bakken. Misschien wordt ik van de receptjes in dit boek zo enthousiast dat daar nu wellicht verandering in komt!

 

Ineke Haisma, orthomoleculair therapeut, kennen we van het boek ‘Met Verstand Gezond’ waarin ze meer verteld over de relatie voeding en veelvoorkomende gezondheidsklachten. In dit boek geeft ze je kant en klare recepten waarmee je de theorie uit haar eerste boek direct in de praktijk kunt brengen. Wel zo makkelijk!

ontbijt
Eerste indruk
Hm, dit zou wel eens een boek kunnen zijn die ik zelf ook zou pakken in de boekenwinkel (of zou bestellen op bol.com..)! Mooie, lichte foto’s en een handig formaat. Het boek is overzichtelijk ingedeeld en ziet er ‘clean’ uit. Het boek begint met een ontbijtschema waarin voor acht weken staat gepland welke ontbijtjes je wanneer eet. Dit soort dingen vind ik zelf altijd erg handig. Ik heb liever een schema waaraan ik me kan houden dan iedere dag zelf bedenken wat ik ga eten om vervolgens weer in oude gewoonten te vervallen. Pluspunt dus! De dagen hebben elk een thema waardoor je gedurende de week veel varieert. Er zijn thema’s als: met de paplepel, breek een eitje, beslagen in de koekenpan, zuivelachtig en fris en fruitig. De recepten staan op deze thema’s ingedeeld en aan het begin van ieder hoofdstuk staat meer informatie over het voedingsmiddel dat centraal staat in dat thema.


ontbijt - www.puursuzanne.nl

 

De recepten
Het boek telt 56 recepten, 8 per thema plus nog wat losse hoofdstukken over kiemen, kruiden & specerijen, kefir, timemanagement en boodschappen. De losse hoofdstukken bestaan meestal maar uit één of twee pagina’s en er staat niet veel extra waardevolle informatie in. Waarschijnlijk is het meeste niet nieuw voor jullie ;)!

 

De recepten zijn over het algemeen makkelijk te maken en bestaan niet uit al te veel ingrediënten. Ook best te doen voor de (studenten)portemonnee dus! Niet elke recept is even origineel, maar je kunt zien dat er wel aandacht besteed is aan het vinden van de goede combinaties, op het gebied van smaak maar ook wat betreft de voedingsstoffen. De meeste recepten bevatten van alles wat en lijken mij een goed begin van de dag.

 

Voorin het boek staat vermeld dat de recepten voor twee ‘gemiddelde’ personen zijn. Sommige recepten lijken mij een beetje klein, ik zelf zou niet genoeg hebben aan één klein banaan ei pannenkoekje met wat fruit. Andere recepten lijken mij juist weer wat veel. Dit is voor jezelf even puzzelen, maar hoeft geen minpunt te zijn. Het recept “rode grapefruit met muntthee” wat, je raadt het al, letterlijk uit één glas muntthee en één grapefruit bestaat, snap ik niet helemaal. Dit lijkt me nauwelijks een recept te noemen en voor twee personen ook wel een beetje magertjes. Ach, niet iedereen is een grote eter ’s ochtends..

 

De recepten zijn vooral variaties op al bestaande recepten, zoals havermout of yoghurt met verschillende toppings of omeletjes met verschillende kruiden en groenten. Het hoofdstuk ‘broodje écht gezond’ bevat wel een aantal leuke broodrecepten en ook het ‘lazy sunday’ gedeelte is wat origineler. Een aantal recepten zal ik zeker gaan proberen! Uiteraard volgt daarvan de review op instagram ;)

 

ontbijt

 

Mijn favoriete recept is die voor ‘wortelpannenkoekjes à la Martine’. Leuk idee om op deze manier meer groente te eten ’s ochtends! Deze pannenkoekjes lijken mij heerlijk met amandelmeel, kaneel, koekkruiden, sinaasappel en wortel. Zo’n typisch herfst gerechtje!

 

Aanschaffen?
Ja, als je nog niet veel kookboeken hebt op het gebied van gezonde voeding. Het is zeker een leuk boek wanneer je begint met een gezondere levensstijl en voor €17,50 krijg je best veel receptjes en leuke tips. Wanneer je kast al uitpuilt van dit soort boeken, zou ik deze overslaan. Een unieke aanvulling op je collectie is het waarschijnlijk niet.

Ik hoop dat jullie iets gehad hebben aan deze review! Ga jij dit boek aanschaffen en waarom wel/niet of heb jij dit boek en wel je laten weten wat je er zelf van vindt? Laat het hieronder weten!

 

Tot de volgende keer!

 

Liefs,

Nathalie

Reactie schrijven

Commentaren: 0

contact

Heb je vragen, opmerkingen of ideeën? Ik hoor graag van je!

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.